Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(744)
Legimi
(49)
Forma i typ
Książki
(744)
E-booki
(49)
Poezja
(31)
Proza
(27)
Dramat (rodzaj)
(26)
Publikacje naukowe
(12)
Publikacje dydaktyczne
(6)
Publikacje popularnonaukowe
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Dostępność
nieokreślona
(547)
dostępne
(183)
tylko na miejscu
(19)
wypożyczone
(3)
Placówka
Wyp. Miejska (Rynek 8)
(683)
Wyp. Dzieci (Rynek 8)
(8)
Filia Gębice
(4)
Filia Wylatowo
(2)
Czytelnia Miejska (Rynek 8)
(54)
Autor
Polska Akademia Nauk Oddział w Krakowie. Nauka Dla Wszystkich
(23)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(21)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(20)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(12)
Krasicki Ignacy (1735-1801)
(8)
Trzynadlowski Jan (1912-1995)
(8)
Zakrzewski Bogdan (1916-2011)
(8)
Dobijanka-Witczakowa Olga (1921-2006)
(7)
Kapełuś Helena (1927-1999)
(7)
Pigoń Stanisław (1885-1968)
(7)
Sawrymowicz Eugeniusz (1904-1982)
(7)
Brożek Mieczysław
(6)
Głowiński Michał (1934- )
(6)
Jaworska Władysława. Studia Z Historii Sztuki
(6)
Kaleta Roman (1924-1989)
(6)
Sławiński Janusz (1934-2014)
(6)
Zgorzelski Czesław (1908-1996)
(6)
Żeleński Tadeusz Boy (1874-1941)
(6)
Brykowski Ryszard
(5)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(5)
Górski Konrad
(5)
Markiewicz Henryk (1922-2013)
(5)
Pollak Roman (1886-1972)
(5)
Łanowski Jerzy
(5)
Adamski Jerzy
(4)
Bujnicki Tadeusz (1933- )
(4)
Czachowska Jadwiga (1922-2013)
(4)
Floryan Władysław (1907-1991)
(4)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(4)
Kawecka-Gryczowa Alodia (1903-1990)
(4)
Kawyn Stefan (1904-1968)
(4)
Kobuszewska Jadwiga. Najnowsze Osiągnięcia Nauki
(4)
Krawczuk Aleksander (1922- )
(4)
Nowakowski Jan
(4)
Pluta Jerzy
(4)
Rybowski Tadeusz
(4)
Sebald W. G
(4)
Starnawski Jerzy (1922-2012)
(4)
Urbańczyk Stanisław (1909 -2001)
(4)
Worcell Henryk (1909-1982)
(4)
Wroczyński Ryszard
(4)
Wyspiański Stanisław (1869-1907)
(4)
Łużny Ryszard (1927-1998)
(4)
Berent Wacław (1873-1940)
(3)
Borowy Wacław (1890-1950)
(3)
Chojecki Andrzej
(3)
Danek Wincenty
(3)
Dobrzycki Jerzy
(3)
Goldoni Carlo
(3)
Homer
(3)
Hutnikiewicz Artur (1916-2005)
(3)
Ibsen Henrik (1828-1906)
(3)
Jachimecka Zofia
(3)
Jakóbczyk Witold (1909-1086)
(3)
Jakóbiec Marian
(3)
Kaczmarek Marian
(3)
Korzeniewska Ewa
(3)
Kołoniecki Roman
(3)
Kuczyński Antoni (1935 - )
(3)
Kulawik Adam (1938 -)
(3)
Kuraszkiewicz Władysław (1905-1997)
(3)
Magnuszewski Józef
(3)
Mikulski Tadeusz (1909-1958)
(3)
Norwid Cyprian Kamil (1821-1883)
(3)
Palczewski Juliusz K
(3)
Paradowska Maria (1932-2011)
(3)
Parandowski Jan (1895-1978)
(3)
Pelc Janusz (1930-2005)
(3)
Pelc Jerzy (1924-2017)
(3)
Rej Mikołaj (1505-1569)
(3)
Sarnowska-Temeriusz Elżbieta
(3)
Sinko Tadeusz
(3)
Strzetelski Jerzy
(3)
Taborski Roman (1931- )
(3)
Trembecki Stanisław (1739-1812)
(3)
Turasiewicz Romuald
(3)
Tuwim Julian (1894-1953)
(3)
Wells Herbert George (1866-1945)
(3)
Wolski Józef ((1910-2008)
(3)
Wyka Marta
(3)
Zabłocki Franciszek
(3)
Ławnik Eszter
(3)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(3)
Abramowicz Andrzej
(2)
Alkifron
(2)
Aśwaghosza
(2)
Balcerzan Edward (1937- )
(2)
Baluch Jacek
(2)
Bartkiewicz Magdalena
(2)
Bartnicki Andrzej (1933-2004)
(2)
Bazylow Ludwik (1915-1985)
(2)
Brahmer Mieczysław (1899 - 1984)
(2)
Broniewski Tadeusz
(2)
Budzyk Kazimierz (1911 - 1964)
(2)
Burchardt Jerzy
(2)
Chrzanowski Tadeusz
(2)
Ciechanowska Zofia
(2)
Cieślikowski Jerzy
(2)
Csapodi - Gárdonyi Klára
(2)
Demel Juliusz (1921-1991)
(2)
Rok wydania
2020 - 2024
(37)
2010 - 2019
(15)
2000 - 2009
(25)
1990 - 1999
(55)
1980 - 1989
(220)
1970 - 1979
(239)
1960 - 1969
(103)
1950 - 1959
(88)
1940 - 1949
(8)
Okres powstania dzieła
1945-1989
(4)
1901-2000
(2)
2001-
(2)
1901-1914
(1)
Kraj wydania
Polska
(793)
Język
polski
(793)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(12)
Literatura angielska
(2)
Literatura austriacka
(2)
Literatura francuska
(2)
Literatura białoruska
(1)
Literatura chorwacka
(1)
Literatura japońska
(1)
Literatura portugalska
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Literatura ukraińska
(1)
Temat
poezja
(61)
dramat
(48)
literatura polska
(45)
historia literatury
(23)
język polski
(22)
powieść
(13)
teoria literatury
(11)
poezja polska
(10)
Polacy za granicą
(9)
opracowanie twórczości
(9)
architektura
(7)
etnografia
(7)
sztuka, malarstwo
(7)
dramat polski
(6)
literatura francuska
(6)
historia Polski
(5)
literatura
(5)
wychowanie
(5)
Rzym
(4)
aforyzmy
(4)
astronomia polska
(4)
drukarstwo polskie
(4)
etyka
(4)
historia kultury
(4)
listy
(4)
malarstwo polskie
(4)
poemat
(4)
powieść poetycka
(4)
archeologia
(3)
architektura drewniana
(3)
historia Europy
(3)
literatura łacińska
(3)
literaturoznawstwo
(3)
malarstwo
(3)
numizmatyka
(3)
sport
(3)
teatr polski
(3)
Architektura sakralna
(2)
Egipt
(2)
Etiopia
(2)
Historia
(2)
Rumunia
(2)
Stany Zjednoczone Ameryki Północnej
(2)
anegdoty polskie
(2)
astronomia
(2)
biblioteki naukowe
(2)
czasopismo polskie
(2)
edytorstwo
(2)
filozofia-logika
(2)
historia filozofii
(2)
historia literatury polskiej
(2)
historia starożytna
(2)
krytyka literacka
(2)
listy polskie
(2)
literatura litewska
(2)
literatura ludowa
(2)
mity
(2)
opowiadania
(2)
oświata
(2)
pedagogika
(2)
poetyka
(2)
poezja łacińska
(2)
polityka
(2)
polityka wewnętrzna
(2)
powieść autobiograficzna
(2)
powieść biograficzna
(2)
powieść fantastyczno
(2)
powieść polska
(2)
proza polska
(2)
psychologia
(2)
publicystyka
(2)
rzeźba
(2)
szkolnictwo wyższe
(2)
teatr
(2)
zabytki
(2)
Życie codzienne
(2)
Achemenidzi
(1)
Albania
(1)
Aleksander Wielki
(1)
Antropologia -- Polska
(1)
Armenia
(1)
Arystokracja
(1)
Azja
(1)
Barwy
(1)
Białoruś
(1)
Bibliofilstwo
(1)
Bibliotekarstwo
(1)
Bibliotekarze
(1)
Bizancjum
(1)
Borys Godunow(car Rosji)- 16
(1)
Bułgaria
(1)
Chałubiński, Tytus (1820-1889)
(1)
Chiny
(1)
Choroby cywilizacyjne
(1)
Cieplice Zdrój
(1)
Cierpienie
(1)
Duchowieństwo katolickie
(1)
Dyplomatyka
(1)
Dzieciństwo
(1)
Dziecko chore
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Austria
(1)
Klagenfurt am Wörthersee (Austria)
(1)
Portugalia
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie )
(1)
Gatunek
Wiersze
(27)
Dramat (gatunek literacki)
(14)
Opowiadania i nowele
(11)
Komedia
(10)
Powieść
(8)
Antologia
(6)
Powieść obyczajowa
(5)
Opracowanie
(4)
Pamiętniki i wspomnienia
(3)
Analiza i interpretacja
(2)
Fraszki
(2)
Powieść polityczna
(2)
Tragedia
(2)
Dedykacje
(1)
Edycja krytyczna
(1)
Fantastyka
(1)
Katalog wystawy
(1)
Listy
(1)
Opowiadania i nowele biograficzne
(1)
Poemat
(1)
Poezja
(1)
Powieść historyczna
(1)
Rękopisy
(1)
Sielanka
(1)
Słownik
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Kultura i sztuka
(1)
793 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Miejska (Rynek 8)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 738/739 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Miejska (Rynek 8)
Brak informacji o dostępności: sygn. 75.056/.057 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Miejska (Rynek 8)
Brak informacji o dostępności: sygn. 75(439)(084.1) [lok. Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Miejska (Rynek 8)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 75.0569091)"14" (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Z Kraju i ze Świata)
Interesujesz się literaturą austriacką? Uwielbiasz czytać książki, które nie są oczywiste w swoim przesłaniu? Chcesz poznać twórczość wybitnej pisarki, uznawanej za ikonę renesansu austriackiego? Koniecznie zajrzyj do wybitnej książki Historia zapisana na drzwiach i dwie inne opowieści z kraju i ze świata autorstwa Christine Lavant! Książka zawiera trzy opowieści: Historia zapisana na drzwiach, Dziecko oraz Chłopak, które składają się na znakomite studium okresu dzieciństwa, choroby oraz wyobcowania. Obserwacje poczynione z dziecięcej perspektywy oraz naiwne wyobrażenia o świecie sprawiają, że książka jest przejmująco sugestywna. Czytelnik nie znajdzie w niej oczywistych faktów i odpowiedzi. Nie są to zwyczajne opowieści z życia wzięte, ale głębokie przemyślenia na temat ludzkiego postrzegania. Publikacja stanowi preludium do wydarzeń opisanych w Zapiskach z domu wariatów. Przeznaczona jest dla wszystkich osób, które cenią sobie literaturę pisaną czystym, precyzyjnym i niezwykle oryginalnym językiem.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wyp. Miejska (Rynek 8)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.112.2(436)-3 [lok. Wypożyczalnia Miejska] (1 egz.)
Filia Gębice
Brak informacji o dostępności: sygn. 82-3 [lok. Wypożyczalnia Gębice] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Z Kraju i ze Świata)
Po nieudanej próbie samobójczej Christine Lavant zgłosiła się do kliniki psychiatrycznej w Klagenfurcie, gdzie spędziła sześć tygodni - był rok 1935, przyszła autorka miała dwadzieścia lat. Ów obraz z przeszłości został wywołany i poddany obróbce literackiej jako "Zapiski z domu wariatów" ponad dekadę później, aczkolwiek pierwsza niemiecka edycja ukazała się dopiero w 2001 roku. Lavant nie odważyła się wydać tej książki za życia - być może nie tylko ze względów osobistych, ale i z powodu szerszego kontekstu historycznego, tj. niechlubnego uwikłania Austrii w nazizm. Po II wojnie światowej okazało się bowiem, że w czasach III Rzeszy w szpitalu, w którym kilka lat wcześniej przebywała pisarka, przeprowadzano eksterminację osób chorych umysłowo i upośledzonych. Autorka, pełna też wątpliwości co do opisu postaci mających rozpoznawalne pierwowzory, zniszczyła własny rękopis. Późniejsza publikacja była możliwa dzięki manuskryptowi zachowanemu przez tłumaczkę, która w latach pięćdziesiątych przełożyła fragment na język angielski. "Zapiski" to proza jednocześnie autentyczna i wyrafinowana, osobista i pełna dramatyzmu narracja łączy się w niej z artystyczną dojrzałością i oryginalnością języka.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wyp. Miejska (Rynek 8)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.112.2(436)-3 [lok. Wypożyczalnia Miejska] (1 egz.)
Filia Gębice
Brak informacji o dostępności: sygn. 82-3 [lok. Wypożyczalnia Gębice] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Z Kraju i ze Świata)
Tytuł oryginału: "O apocalipse dos trabalhadores"
Bohaterowie tej opowieści – pracownicy pochodzący z przeciwległych sobie krańców Europy – żyją zawieszeni między historią a niepewną przyszłością, próbując odnaleźć się w teraźniejszości zarówno wtedy, gdy wypełnia ją praca, jak i wówczas, gdy jej brakuje. Powieść "Apokalipsa ludzi pracy" to książka cierpka, pełna katastroficznych wizji oraz głęboko zakorzeniona w poczuciu ciasnoty i małości, schyłku i wyczerpania, samotności i niemocy. Podejmując próbę uchwycenia trosk prekariuszy oraz tożsamości Portugalczyków, valter hugo mãe stroni od stygmatyzowania, a obrazy finansowych, społecznych czy osobistych klęsk stają się możliwe do zniesienia dzięki grotesce i humorowi; nawet jeśli ostatecznie dochodzi się do wniosku, że śmiech jest nie na miejscu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wyp. Miejska (Rynek 8)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.134.3-3 [lok. Wypożyczalnia Miejska] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Poetyka : zarys encyklopedyczny / Maria Renata Mayenowa, Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk Instytut ; Dział III)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wyp. Miejska (Rynek 8)
Brak informacji o dostępności: sygn. 801.6 [lok. Wypożyczalnia Miejska] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wyp. Miejska (Rynek 8)
Brak informacji o dostępności: sygn. 792(438) [lok. Wypożyczalnia Miejska] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wyp. Miejska (Rynek 8)
Brak informacji o dostępności: sygn. 94(438).07:929-052 Koc [lok. Wypożyczalnia Miejska] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
CD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Miejska (Rynek 8)
Brak informacji o dostępności: sygn. 821.162.1-1 [lok. Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Powieści poetyckie / Juliusz Słowacki ; opracowanie Marian Ursel. - Wydanie, 4 zmienione. - Wrocław ; Warszawa ; Kraków ; Gdańsk ; Łódź : Zakład Narodowy imienia Ossolineum, 1986. - 285, [1] strona ; 19 cm.
(Biblioteka Narodowa ; S I, Nr 47)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wyp. Miejska (Rynek 8)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-1 [lok. Wypożyczalnia Miejska] (1 egz.)
E-book
W koszyku
Trzy opowieści / César Aira. - [miejsce nieznane] : Ossolineum : Legimi, 2020.
Autor
Forma i typ

César Aira, argentyński prozaik uznawany za współczesnego klasyka, specjalizuje się w krótkich, intensywnych powieściach pisanych pod prąd narracyjnych trendów. On sam swoje dzieła nazwał kiedyś „zabawkami dla dorosłych” – to fabuły z iskrą szaleństwa, eksperymentalne i zaskakujące. Zebrane w tomie teksty ukazują typowe cechy pisarstwa Airy.

Powieść Próba(1992) przedstawia pełne napięcia spotkanie dwóch dziewczyn-punków z rówieśniczką i szybko okazuje się wybuchową historią o buncie i miłości. Płacz(1992) może przywodzić na myśl Borgesowskie fabuły o iluzoryczności świata, tyle że w zupełnie innej – dadaistycznej czy surrealistycznej – wersji. Utwór Jak zostałam zakonnicą(1993) wstrząsnął literaturą hispanoamerykańską: opowiada o dzieciństwie pełnym osobliwych zdarzeń, które rzucają długi cień na życie niewinnego człowieka.

Trzy opowieścisą pierwszą prezentacją twórczości Airy w naszym kraju, ale jej ton może się wydać polskim czytelnikom znajomy. Jako miłośnik i znawca tradycji awangardowej w literaturze i jako Argentyńczyk, autor nie mógł przecież przeoczyć dzieł Witolda Gombrowicza.

César Aira od lat wymieniany jest wśród kandydatów do literackiej Nagrody Nobla.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Berg / Quin Ann. - [miejsce nieznane] : Ossolineum : Legimi, 2023.
Autor
Forma i typ

Pewien człowiek o nazwisku Berg, które zmienił na Greb, przyjechał do nadmorskiego miasteczka, żeby zabić ojca…
– tak zaczyna się debiutancka powieść Ann Quin, arcydzieło brytyjskiej powojennej prozy awangardowej. Berg jest jednocześnie czarną komedią, dramatem psychologicznym, thrillerem i erotykiem, jak też śmiałą próbą reinterpretacji mitu o Edypie. Historia Alistaira Berga – pełnego sprzeczności mężczyzny, który nie potrafi uporać się z przeszłością ani uwolnić spod wpływu nieobecnego w jego życiu ojca, a także matki, której słowa mieszają mu szmery w głowie – podąża w najmniej spodziewanych kierunkach. To proza duszna od zapachu słodyczy, toniku do włosów i mokrego futra, jej język, gęsty i plastyczny, oscyluje między kunsztowną metaforą a niewyszukanym żartem.

Powieść Quin dryfuje, niesiona nonsensownym humorem oraz ciemnymi nurtami wyobraźni.

O autorce

Ann Quin (1936–1973) – brytyjska pisarka awangardowa, autorka powieści Berg (1964), Three (1966), Passages (1969) i Tripticks (1972). Urodziła się w Brighton, w rodzinie robotniczej. Po ukończeniu szkoły pracowała jako stenotypistka w kancelarii adwokackiej, a następnie jako sekretarka i lektorka w agencji wydawniczej. Na początku lat sześćdziesiątych przeniosła się do Londynu, gdzie poznała m.in. B.S. Johnsona, Alana Burnsa, Evę Figes oraz innych twórców pozostających pod wpływem pisarstwa Jamesa Joyce’a, Samuela Becketta i dzieł z nurtu nouveau roman. Debiutancka powieść Quin została bardzo dobrze przyjęta, a autorkę okrzyknięto nowym głosem brytyjskiej klasy robotniczej. Quin zmarła w niejasnych okolicznościach, utonęła nieopodal mola Brighton Palace.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Władysław Broniewski, Wybór wierszy

Wstęp i opracowanie Tadeusz Bujnicki

Władysław Broniewski to poeta o wielu twarzach, chcąc szybko naszkicować jego portret, napotkamy poważne trudności. Zafascynowany poglądami rewolucyjnymi – realizował ideę poezji proletariackiej; doświadczony przez Historię – pisał wiersze żołnierskie; zakochany – chwytał za pióro, by ułożyć erotyk; zauroczony socjalizmem – układał dzieła propagandowe; cierpiący z powodu nieszczęścia, jakie spotkało jego bliskich – tworzył przejmujące liryki osobiste. Przy tym wszystkim był poetą zmysłowym, wyczulonym na niepowtarzalność i piękno krajobrazu, ale także na brzydotę miejskich przestrzeni. Pozostawił po sobie dzieło wybitne i różnorodne, bez wątpienia zasługujące na ponowną lekturę.

Choć jego nazwisko jest słynne, Broniewski to w gruncie rzeczy jeden z najmniej znanych poetów XX wieku. Był cenzurowany i za II Rzeczypospolitej, i w Polsce powojennej. Komuniści, chcąc w nim widzieć piewcę ustroju, marginalizowali osobisty nurt w jego twórczości i pomijali krytykę Związku Radzieckiego. Usuwali też z biografii poety fakt służby w Legionach i w Armii Andersa. Po 1989 roku wiersze Broniewskiego zniknęły stopniowo z list lektur szkolnych i z podręczników. Dziś poeta jest na nowo odkrywany przez twórców i krytyków młodego i średniego pokolenia, a ceniony przede wszystkim za umiejętność przekazywania emocji.

Małgorzata Olszewska, culture.pl

Władysław Broniewski (1897–1962) – polski poeta, tłumacz i żołnierz; znany z twórczości o charakterze ideowym, rewolucyjnym, autor wierszy miłosnych oraz trenów. Od wczesnej młodości zdeklarowany socjalista, zaangażowany w działalność polityczną. Jako siedemnastolatek wstąpił do Legionów Polskich. Później brał udział w wojnie polsko-bolszewickiej. Za zasługi wojenne był wielokrotnie odznaczany. W 1925 roku opublikował wraz ze Stanisławem Standem i Witoldem Wandurskim poetycki manifest Trzy salwy wspierający rewolucyjne dążenia proletariatu, oraz pierwszy samodzielny zbiór wierszy, Wiatraki. W pierwszych miesiącach drugiej wojny światowej aresztowany we Lwowie przez NKWD i osadzony w więzieniu na Łubiance w Moskwie. Po zwolnieniu opuścił Związek Radziecki z Armią Andersa. W tym czasie powstały jego antysowieckie utwory, obłożone w Polsce zakazem druku aż do roku 1989. Do kraju wrócił w roku 1945. W powojennej twórczości Broniewskiego szczególne miejsce zajmują wiersze napisane po śmierci żony i córki. Broniewski zmarł w 1962 roku w Warszawie.

Tadeusz Bujnicki (1933) – profesor, historyk literatury polskiej. Wykładał m.in. na polonistyce Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Śląskiego i Uniwersytetu Wileńskiego. Zajmuje się twórczością Henryka Sienkiewicza, problematyką pogranicza i dawnego Wielkiego Księstwa Litewskiego oraz literaturą rewolucyjną i lewicową. Autor wielu książek, m.in. Władysław Broniewski (1974), Sienkiewicz i historia. Studia (1981), Bunt żywiołów i logika dziejów. W kręgu idei polskiej lewicy (1984), W Wielkim Księstwie Litewskim i w Wilnie (2010).

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Jak wygląda miasto wyłaniające się z ruin? Jak żyją jego mieszkańcy? Co słyszą w domach, zakładach pracy, na ulicach? Co jedzą, jak się ubierają, jak spędzają czas wolny? Dziesięć lat po wyzwoleniu i tuż przed odwilżą Warszawa była miastem w stanie zawieszenia. Pomiędzy traumą wojny i entuzjazmem odbudowy, pomiędzy oficjalnym optymizmem i pragnieniem wolności niezadekretowanej żadnym aktem komunistycznej władzy toczyło się życie, o którym, jak pokazuje autorka, wiemy zaskakująco mało.

W czterech rozdziałach Sylwia Chutnik opisuje kolejno: przestrzeń i architekturę miasta, przede wszystkim flagowe projekty socrealizmu; Warszawę odbieraną zmysłami, czyli jej smaki, zapachy, dźwięki i hałasy; obrazy ciała i płci w ówczesnej sztuce i ikonografii; w końcu charakterystyczne typy mieszkańców stolicy z ich obyczajami, subkulturami i obecnością w sferze publicznej.
Podążając literackim tropem Leopolda Tyrmanda, autora Złego i Dziennika 1954, czytając gazety, przepisy prawne, oglądając plakaty, zdjęcia i filmy, słuchając przemówień polityków i piosenek, autorka odtwarza codzienne życie Warszawy w jednym z najbardziej intrygujących okresów historii miasta.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Fiodor Dostojewski, Bracia Karamazow

Przekład Aleksander Wat, opracowanie Józef Smaga

Ostatnia powieść Fiodora Dostojewskiego to jedno z najwybitniejszych dzieł literatury światowej, od ponad stu lat wzbudzające zainteresowanie kolejnych pokoleń czytelników. Opowiedziana w nim historia ojcobójstwa ujęta została przez pisarza w ramy powieści psychologicznej, umożliwiającej wszechstronną i pogłębioną analizę motywacji, jakimi kierują się bohaterowie utworu. W Braciach Karamazow nie brakuje także wątków filozoficznych i religijnych. Dostojewski każe swoim bohaterom rozważać tak uniwersalne kwestie jak dobro, zło, prawo moralne, boskość i człowieczeństwo. Randze oryginału dorównuje znakomity przekład autorstwa Aleksandra Wata.

Każda epoka ma własny sposób odbioru Dostojewskiego. Wielokrotnie stwierdzano prawidłowość, iż popularność jego wzrasta w momentach kryzysowych, mniej natomiast wydaje się potrzebny w okresach stabilizacji.

Ze Wstępu Józefa Smagi

Fiodor Dostojewski (1821–1881) – pisarz i myśliciel, jeden z najwybitniejszych twórców literatury rosyjskiej i światowej. Urodził się i wychował w jednej z biedniejszych dzielnic Moskwy. Miał siedmioro rodzeństwa. W wieku szesnastu lat stracił matkę, a dwa lata później ojca. Studiował inżynierię w petersburskiej szkole wojskowej. W 1846 roku ukazała się jego debiutancka powieść Biedni ludzie, entuzjastycznie przyjęta przez krytykę. Był członkiem grupy zwanej Kołem Pietraszewskiego, krytykującej carski despotyzm i zacofanie kulturowe Rosji. Organizację uznano za rewolucyjną, a jej członkowie, włącznie z Dostojewskim, zostali skazani na karę śmierci, ostatecznie zamienioną na lata katorżniczej pracy. W 1867 roku ukazała się najsłynniejsza powieść Dostojewskiego, Zbrodnia i kara. Wkrótce potem wyszły kolejne, Idiota (1869) i Biesy (1872). Tuż przed śmiercią pisarz opublikował Braci Karamazow (1880). Po latach Zygmunt Freud uznał tę powieść za jedno z największych arcydzieł literatury światowej. Dostojewski zmarł w 1881 roku w Petersburgu. Jest pochowany na Cmentarzu Tichwińskim.

Józef Smaga (1937) – slawista, historyk literatury i kultury rosyjskiej. Znawca twórczości Dostojewskiego, rosyjskiego modernizmu oraz historii i ideologii ZSRR. Jego ważniejsze książki to Fiodor Dostojewski (1974), Dramaty Maksyma Gorkiego (1975), Lekcja Aleksandra Sołżenicyna (pod pseudonimem Jędrzej Boruta, 1983), Krótka historia Związku Radzieckiego (pod pseudonimem Szczęsny Trzymalski, 1984), Narodziny i upadek imperium. ZSRR 1917–1991 (1992), Kto jest kim w Rosji po 1917 roku. Leksykon (z Grzegorzem Przebindą, 2000).

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Aleksander Fredro
„Wybór komedii”
w opracowaniu Mariana Ursela
W biografii artystycznej Aleksandra Fredry można wyodrębnić dwa okresy, oddzielone prawie piętnastoletnim milczeniem spowodowanym nieprzychylnym nastawieniem krytyki literackiej. W pierwszym, którego koniec datuje się na rok około 1840, powstały wystawione za życia pisarza i do dziś najbardziej znane komedie, takie jak „Mąż i żona”, „Damy i huzary”, „Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca”, „Pan Jowialski” czy „Zemsta”. W drugim natomiast, rozpoczynającym się około 1854 roku, Fredro napisał utwory, które pojawiły się na scenie dopiero po jego śmierci, m.in. „Wielki człowiek do małych interesów”, „Świeczka zgasła”, „Teraz”.
Niniejszy wybór odzwierciedla ten podział i ukazuje specyfikę obu okresów twórczych. W książce znalazły się wszystkie wymienione wyżej dzieła. We „Wstępie” Marian Ursel analizuje najważniejsze cechy formalne oraz tematy Fredrowskich komedii.
„Odnoszę wrażenie, że ciągle jesteśmy jak z Fredry, z tej samej społeczności, mentalności. Chociaż bardzo chcemy być obywatelami świata, to tkwimy w naszym rodzimym zaścianku. Fredro pozostawił partytury brzmień naszego charakteru narodowego”.
Anna Augustynowicz, reżyserka teatralna
„Autor Zemsty zawsze lubił patrzeć na produkcje błaznów w cyrku. Jakby wiedząc, że początki teatru i początki cyrku z jednego korzenia wyrastają (…)”.
Adam Grzymała-Siedlecki
„Fredro uważał dobrych aktorów za współtwórców sukcesu teatralnego. W Nienawiści mężczyzn, pierwotnej redakcji Ślubów panieńskich, zanotował w tekście pobocznym: «ten niemy monolog zostawia się talentowi aktora». Niemy monolog! Talentowi aktora! — to mówi samo za siebie”.
Ze „Wstępu” Mariana Ursela
Aleksander Fredro (1793-1876) – związany ze Lwowem, jeden z najwybitniejszych polskich komediopisarzy, sięgający również po inne formy wypowiedzi literackiej, m.in. balladę, poemat, bajkę, przysłowie czy aforyzm. Autor pisanego w latach 1844-1846 pamiętnika „Trzy po trzy”, w którym zawarł wspomnienia z czasów służby w armii Księstwa Warszawskiego i w wojsku Napoleona. Tworzył w epoce zdominowanej przez romantyków, ale jego dzieło nosi cechy późnego klasycyzmu. Ze względu na mistrzowskie wykorzystanie języka, komizm sytuacyjny oraz zapadające w pamięć kreacje bohaterów jego komedie do dziś są chętnie grywane; stały się także podstawą kilku scenariuszy filmowych.
Marian Ursel (1950) – profesor nauk humanistycznych, kierownik Zakładu Historii Literatury Romantyzmu w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, rektor Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze. Opublikował m.in. „Bajkopisarstwo Aleksandra Fredry” (1980), „O wierszach Aleksandra Fredry” (1992), „Fredrowskie teatralizacje. Studia i szkice” (1994), „Romantyzm” (2000), „Aleksander Fredro. Na scenie życia i teatru” (2009), „Romantycy i okolice śmierci” (2011).

Wydanie książki dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Pochwyceni / Henry Green. - [miejsce nieznane] : Ossolineum : Legimi, 2023.
Autor
Forma i typ

Obdarzony nadzwyczajnym słuchem Henry Green jest niezrównanym choreografem języka potocznego. „Pochwyceni” – powieść opublikowana po raz pierwszy w 1943 roku – czerpie pełnymi garściami z biografii autora. Green służył w ochotniczej straży pożarnej w czasie, kiedy Wielka Brytania przygotowywała się do wojny, pobierał żołd w wysokości sześćdziesięciu siedmiu szylingów tygodniowo i jak wszyscy wokół miesiącami czekał w napięciu na bombardowanie Londynu.
Narrację „Pochwyconych” organizuje stan zawieszenia: między wojennym poruszeniem i miłosnym splątaniem, poczuciem kurczącego się czasu i jego nadmiaru, pamięcią i niepamięcią. Na pierwszy plan wysuwają się tu relacje międzyludzkie, antagonizmy społeczne oraz osobiste traumy bohaterek oraz bohaterów książki, w tym Richarda Roego – strażaka, męża, ojca, kochanka – alter ego autora.
"Pochwyceni" to dopiero druga powieść Greena, która w całości ukazuje się po polsku. Jego niezwykły, pełen potocyzmów, na poły realistyczny, na poły eksperymentatorski styl stanowi nie lada wyzwanie dla tłumacza. Dzięki świetnemu przekładowi Marcina Szustra, „ostatni czarodziej języka angielskiego”, jak James Wood nazwał Greena, również w polszczyźnie fascynuje i uwodzi.

O autorze

Henry Green (1905–1973) to jeden z najciekawszych angielskich powieściopisarzy modernistycznych, którego twórczość pozostaje niestety w Polsce mało znana. Do tej pory w polskim przekładzie ukazała się jedynie głośna powieść „Loving” („Kochając”) w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego (Biuro Literackie, 2015). Wystan Hugh Auden nazwał Greena „najlepszym żyjącym powieściopisarzem angielskim”, a Eudora Welty była zdania, że Green posiada „najbardziej interesującą i żywą wyobraźnię, jaką można znaleźć w dzisiejszej literaturze angielskiej”. Proza Greena aż kipi od językowych eksperymentów, wywołując w czytelniku – jak ujęła to Lyndsey Stonebridge, pisząc o powieści „Caught” („Pochwyceni”) – „coś w rodzaju obrazowego zawrotu głowy”.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Wykłady Erica Griffithsa to popis błyskotliwości, a zarazem lekcja drobiazgowej, wręcz pedantycznej lektury. Krytyk z uwagą przygląda się pozornie mało istotnym szczegółom, by nagle wyczarować z nich całe literackie światy; nie unika żadnych tematów: opowiada o wielkich ideach i o miłości, o śmierci i cierpieniu, o związkach śmiechu z lękiem.

Jedynie jako krytyk to książka pełna sugestywnych reinterpretacji kanonicznych dzieł literatury. Trzeba niebywałego charakteru i erudycji, by rzucić wyzwanie tradycyjnym odczytaniom Boskiej komedii, Hamleta czy próz Kafki, by ganić Bachtina, polemizować z Nietzschem, wytykać rzeszom czytelniczek i czytelników nieuważność. Griffiths nie tylko podsuwa odpowiedzi, ale też prowokuje do krytycznego myślenia, stawiania pytań i zaangażowania w lekturę.

Jako mówca Griffiths słynął z elokwencji i dowcipu: Olśniewał setki słuchaczy potokiem swobodnych i przenikliwych analiz… Czego? Ano, właściwie wszystkiego, robienie notatek było niemożliwe, ale skupiał się na kanonie literatury (…). Nie tolerował kretynizmów, przekuwając nasze mętne sentymenty i rozlazły podziw w coś bardziej wyrazistego, muskularnego i użytecznego – wspominał były uczeń Griffithsa, pisarz i krytyk Nicholas Lezard. W jednym z esejów Griffiths wyraża przekonanie, że pismo nie daje pojęcia o głosie, a jednak hipnotyzująca obecność autora jest wyczuwalna od pierwszej do ostatniej strony książki.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej