Coraz większa ilość pracodawców obok wypłaty wynagrodzenia z tytułu umów o pracę stosuje inne sposoby wynagradzania swoich pracowników. Część z tych form wynagradzania podlega opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, część natomiast jest z podatku zwolniona - i tym chętniej używana jest jako narzędzie dodatkowej motywacji, tym bardziej, że dla pracodawcy stanowi koszt uzyskania przychodu. Niestety w ostatnim czasie urzędy skarbowe i sądy coraz częściej wykazują profiskalne stanowisko i wymagają opodatkowania świadczeń, do których jeszcze niedawno było stosowane zwolnienie. Jeśli chcesz zmotywować pracowników poprzez dodatkowe świadczenia, ale boisz się sporów z aparatem skarbowym zapoznaj się z publikacją "Świadczenia na rzecz pracowników", z której dowiesz się:
jakie obowiązki ciążą na pracodawcy w związku z wypłatą dodatkowych świadczeń,
jakie świadczenia może zaoferować pracownikom pracodawca
jakie są ostatnie stanowiska urzędów skarbowych i sądów w zakresie nieodpłatnych świadczeń,
czy wszyscy pracownicy zaproszeni na imprezę integracyjną muszą zapłacić podatek,
czy wartość abonamentu medycznego trzeba wykazać w PIT-11,
jak udokumentować wydatki na dokształcanie pracownika.
Adresaci: Adresatami publikacji są przede wszystkim osoby zatrudnione w księgowości i finansach, właściciele biur rachunkowych i doradcy podatkowi.
W książce przedstawiono zasady kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej przez Narodowy Fundusz Zdrowia na podstawie przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. W publikacji, poza szczegółowym omówieniem zasad kontraktowania na wszystkich etapach oraz realizacji umów, zawarto wskazówki dotyczące interpretacji obowiązujących przepisów oraz analizę orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także omówiono nowe proponowane rozwiązania legislacyjne. Książka uwzględnia nowelizację ustawy z 22 lipca 2014 r. (tzw. pakiet kolejkowy), która w zakresie kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej wejdzie w życie częściowo od 1 stycznia 2015 r. i częściowo od 1 stycznia 2016 r. Publikacja umożliwi czytelnikom doskonałe przygotowanie się do procesu kontraktowania. Dzięki niej dowiedzą się m.in.:
na czym polegają kontrowersje związane z pobieraniem opłat za świadczenia czy realizacją świadczeń ponadlimitowych,
jak nowelizacja ustawy o świadczeniach, tzw. pakiet kolejkowy, wpłynie na obecne rozwiązania dotyczące katalogu i ustalania kryteriów oceny ofert, wydawania ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz okresu obowiązywania umów wieloletnich,
jakie istotne zagadnienia były przedmiotem orzecznictwa NSA w zakresie kontraktowania świadczeń.
Adresaci: Opracowanie przeznaczone jest dla właścicieli, kierowników i pracowników podmiotów leczniczych.
Rozwiązanie, wypowiedzenie umowy o pracę to dopiero początek drogi, którą pracodawca i pracownik muszą przejść w celu ostatecznego, zgodnego z prawem zakończenia współpracy. W praktyce tego rodzaju zdarzeniom często towarzyszą negatywne emocje, które mogą spowodować, że strony popełnią błędy, których konsekwencje będą ponosiły jeszcze przez długi czas.
Kalkulacja kosztów i zarządzanie kosztami to jeden z najtrudniejszych, a zarazem najważniejszych problemów polskiej ochrony zdrowia. W publikacji zdefiniowano zadania, jakie współcześnie stawiane są przed pielęgniarkami w tym zakresie, a także ich rolę jako dostawców i odbiorców informacji zarządczej. Na konkretnych przykładach przedstawiono działania, jakie mogą zostać podjęte w oddziale szpitalnym i na bloku operacyjnym w zakresie zarządzania kosztami oraz pokazano best practices dotyczące włączania pielęgniarek oddziałowych w proces zarządzania i płynące stąd korzyści. Doświadczenia polskie, zebrane w ramach empirycznych badań ankietowych i studiów przypadku, zostały przedstawione na tle doświadczeń zagranicznych. Adresaci: Publikacja stanowi niezwykle użyteczne narzędzie dla kadry zarządzającej średniego i wyższego szczebla w jednostkach ochrony zdrowia, w tym w szczególności dla pielęgniarek oddziałowych i dyrektorów podmiotów leczniczych. Zainteresuje też pracowników naukowych specjalizujących się w zakresie zarządzania w opiece zdrowotnej i w zakresie ekonomiki zdrowia, a także studentów.
Coraz więcej pracowników poświęca czas po pracy na... pracę. W dzisiejszych czasach nadgodziny stały się normą, a pęd pracy coraz częściej staje się powodem frustracji pracowników. Czy rozwój zawodowy i efektywność pracownika może iść w parze z zachowaniem szczęśliwego życia prywatnego? Prezentowany e-book w sposób praktyczny wskazuje rozwiązania, które pracodawca może wdrożyć, aby zadbać o równowagę między pracą a życiem osobistym. Przykłady płynące z firm (m.in. opisana w publikacji firma Oriflame), które wdrożyły programy work-life balance pokazują, jak wiele wspólnego ma szczęśliwy pracownik z pozycją firmy na rynku. Adresaci: Publikacja adresowana jest do specjalistów, menedżerów personalnych oraz właścicieli firm, którzy rozważają wprowadzenie programów i rozwiązań z zakresu work-life balance.
W ciągu ostatnich lat powszechnie stosowanym zjawiskiem jest upowszechnianie się innych niż pracownicze form zatrudnienia. Obok umowy o pracę, na podstawie, która regulowana jest przez przepisy k.p., upowszechniły się cywilnoprawne formy zatrudnienia, podlegające cywilnoprawnemu reżimowi prawnemu. Szczególnie często korzysta się z umowy zlecenia i umowy o dzieło. Jednak stosowanie umów cywilnoprawnych w stosunkach pracy budzi wiele kontrowersji. Jak poprawnie stosować różne formy zatrudnienia pracowników i nie narazić się na błędy? Odpowiedź znajdziecie Państwo w poniższej publikacji.
Pracodawcy uważają, że zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚŚ) to dodatkowe zbędne obowiązki. Tymczasem świadczenia z ZFŚS mogą podnosić atrakcyjność zatrudnienia w danym zakładzie pracy i w ciekawy oraz stosunkowo tani sposób uzupełniać wynagrodzenia.
Z dniem 1 stycznia 2013 r. weszły w życie istotne zmiany w rozliczaniach podatku dochodowego dla osób prawnych oraz fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą, w przypadku gdy nie dokonają one zapłaty swoich zobowiązań, przekraczając określone w ustawie terminy. Pomimo szczytnych celów, wprowadzone zmiany, skomplikowały znacznie kwestię rozliczeń podatkowych, nie pozostając bez wpływu na konieczność wypracowania określonych rozwiązań w sferze rachunkowości przez firmy funkcjonujące na rynku. Rozliczenia podatkowe skomplikowały się bardzo, zwłaszcza dla podmiotów, które posiadają dużo faktur kosztowych i nie regulują na bieżąco swoich zobowiązań, albo posiadają wynegocjowane dłuższe terminy płatności niż 90 dni. Poradnik "Korekta kosztów przez dłużnika - nowe obowiązki od 1 stycznia 2013 r." wyjaśnia:
kiedy należy dokonywać korekty kosztów z tytułu niezapłaconych faktur,
czy trzeba dokonywać korekty odpisów amortyzacyjnych,
jak korygować koszty w przypadku kompensaty zobowiązań,
kiedy należy korygować koszty w przypadku płatności ratalnych,
jak poradzić sobie z korektą kosztów, jeżeli nasz system księgowy nie jest dostosowany do wprowadzonych zmian,
jak prowadzić ewidencję nieopłaconych zobowiązań zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Adresaci: Adresatami publikacji są przede wszystkim osoby zatrudnione w księgowości i finansach, właściciele biur rachunkowych i doradcy podatkowi oraz osoby prowadzące własną działalność gospodarczą.
Książka zawiera uporządkowany wykład podstaw budżetowania. Dwie części, z których jedna poświęcona jest planowaniu, a druga kontroli budżetowej, uzupełnione listami pytań kontrolnych oraz zadaniami pozwalającymi przećwiczyć nabyte umiejętności, zawierają szczegółowe omówienie podstawowych zagadnień, do których należą m.in.: struktura budżetu głównego, skalowanie, techniki budżetowania, budżetowanie przychodów i zapotrzebowania na gotówkę, kontrola zarządcza, rachunek odpowiedzialności, rachunek, analiza i interpretacja odchyleń. Wyjaśniono także specyficzne dla budżetowania zjawiska, takie jak elastyczność planów, rezerwa budżetowa, inercja budżetowa, luzy budżetowe czy efekt silosu. Adresaci: Książka adresowana jest do studentów kierunków ekonomicznych, ale także do administratorów, menedżerów czy dyrektorów finansowych. Okaże się pomocna dla praktyków w doskonaleniu ich kompetencji kierowniczych, zarówno na etapie szkoleń menedżerskich, jak i w codziennej pracy. "Książka wypełnia istniejącą lukę na rynku wydawniczym, gdyż w odróżnieniu od większości innych prac z tego zakresu nie skupia się wyłącznie na zagadnieniach rachunkowych, charakterystycznych dla rachunkowości zarządczej. Stanowi ona nowe ujecie i konfigurację treści dotyczących budżetowania, widzianych oczami naukowca i jednocześnie doświadczonego eksperta ds. zarządzania. Intencją Autora była ukazanie istoty i złożoności budżetowania działalności w sposób zrozumiały i przystępny dla menedżerów różnych szczebli, praktycznie każdej organizacji". Prof, dr hab, inż. Stanisław Nowosielski
Podręcznik Prawo karne. Wykład akademicki zawiera prezentację wszystkich kluczowych zagadnień prawa karnego materialnego. Znajdują się w nim – oprócz informacji podstawowych – rozważania teoretyczne, wykorzystujące wieloletni dorobek polskiej doktryny prawa karnego, oraz orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, a także informacje dodatkowe dla zainteresowanych czytelników. Publikacja uwzględnia najnowsze zmiany ustawodawcze, które w szerokim zakresie objęły prawo karne. Autorzy omawiają m.in.: - najważniejsze instytucje prawa karnego należące do nauki o przestępstwie i nauki o karze, - prawne aspekty odpowiedzialności niepełnoletnich, - odpowiedzialność represyjną podmiotów zbiorowych, - wybrane typizacje części szczególnej oraz zagadnienia części wojskowej Kodeksu karnego. Poszczególne rozdziały zawierają pytania kontrolne oraz zestawy kazusów. W książce zaprezentowano również – specjalnie opracowany – algorytm ułatwiający rozwiązywanie kazusów, a także przykładowy egzamin z prawa karnego. Podręcznik przygotowali pracownicy naukowi oraz praktycy związani z Wydziałem Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Publikacja przeznaczona jest dla studentów i aplikantów. Autorzy posługują się bowiem wieloma narzędziami dydaktycznymi ułatwiającymi przyswojenie wiedzy oraz samodzielne jej sprawdzenie. W celu sprawniejszego poruszania się w tak różnorodnej materii zastosowano odpowiednie piktogramy.
Książka Finanse w oświacie stanowi kompleksowe opracowanie zagadnień związanych z finansową stroną funkcjonowania szkół i placówek oświatowych, ujęte w czytelną formę pytań i odpowiedzi. Publikacja ułatwi Czytelnikom poruszanie się w gąszczu czasem bardzo skomplikowanych przepisów dotyczących prawa fi nansowego w kontekście oświaty. Omówiono w niej m.in. kwestie: dotacji i subwencji otrzymywanych przez szkoły i placówki oświatowe, stypendiów, opłat ponoszonych przez uczniów uczęszczających do szkół i przedszkoli, klasyfikacji budżetowej zakupów i remontów, stosowania ustawy - Prawo zamówień publicznych. Adresaci: Publikacja adresowana jest do osób zarządzających oświatą, dyrektorów szkół, pracowników zajmujących się omawianą tematyką w jednostkach oświatowych oraz do przedstawicieli organów prowadzących szkoły (jednostek samorządu terytorialnego). Książki z serii Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach przedstawiają najczęstsze problemy prawne zgłaszane przez użytkowników serwisu Prawo Oświatowe/ABC, prowadzonego przez wydawnictwo Wolters Kluwer Polska. Odpowiedzi udzielane przez specjalistów są bogatym źródłem praktycznej wiedzy prawnej, ułatwiają działanie i podejmowanie decyzji tym, którzy znaleźli się w podobnych sytuacjach.
Przedmiotem opracowania jest zagadnienie konsekwencji prawnych śmierci pracownika w świetle przepisów kodeksu pracy i niektórych innych ustaw z zakresu prawa pracy. Analizie poddano z jednej strony zagadnienie następstwa prawnego w zakresie świadczeń majątkowych ze stosunku pracy po zmarłym pracowniku oraz kwestię własnych roszczeń jego następców prawnych powstających na skutek śmierci pracownika, z drugiej zaś zagadnienie obowiązków prawnych ciążących na następcach zmarłego pracownika wobec jego pracodawcy. Przedmiotem rozważań uczyniono ponadto zagadnienie procesowej realizacji roszczeń następców prawnych pracownika, a także pracodawcy.
Książka zawiera analizę wybranych pytań dotyczących problematyki praw pacjenta zadawanych przez użytkowników serwisu "Prawo i Zdrowie", studentów kierunków medycznych, słuchaczy podyplomowych studiów z zakresu ochrony zdrowia, praktyków oraz przedstawicieli organizacji działających w zakresie ochrony praw pacjenta. Większość pytań uzupełniają dodatkowe uwagi, w których omówiono szczególnie ważne kwestie, do niektórych dodano fragment przedstawiający zagrożenia, wskazując na brak jednoznaczności interpretacyjnej przepisów, rozbieżności pomiędzy poglądami doktryny prawa a kierunkiem orzecznictwa sądowego lub stosowanej praktyki, a także ewentualne sankcje prawne grożące za naruszanie przyjętych w prawie rozwiązań. Jest to pierwsze na polskim rynku opracowanie proponujące konkretne sposoby rozwiązywania codziennych problemów pacjentów, lekarzy i innych osób związanych z ochroną zdrowia w zakresie szeroko pojętych praw pacjenta.
Monografia stanowi kompleksowe opracowanie zagadnienia dopuszczalności poddawania pracownika kontroli, ukazujące niezwykłe bogactwo poruszanej problematyki zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym. Autorka analizuje społeczne, ekonomiczne i przede wszystkim prawne uwarunkowania procesu kontroli pracownika, jednocześnie ustalając miejsce prawa pracodawcy do kontroli pracownika w strukturze stosunku pracy. Definiuje i opisuje warunki dopuszczalności tej kontroli pozwalające na dokonanie oceny legalności każdej formy kontroli pracownika (zarówno unormowanej, jak i takiej, która nie stała się przedmiotem zainteresowania prawodawcy). Dzięki temu publikacja poświęcona aktualnemu obecnie zagadnieniu nabiera znaczenia uniwersalnego. Adresaci: Książka przeznaczona jest dla praktyków prawa, przedstawicieli nauki i wymiaru sprawiedliwości oraz instytucji kontroli, jak również pracodawców i pracowników. Walory praktyczne niniejszego opracowania sprawiają, że sformułowane przez autorkę wytyczne mogą być przydatne dla osób zajmujących się zagadnieniem kontroli pracownika, w szczególności dla kadry kierowniczej, pracowników działów personalnych oraz specjalistów w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi.
W publikacji przystępnie i wyczerpująco zaprezentowano wszystkie najważniejsze zagadnienia z zakresu prawa handlowego. Przyswajaniu wiedzy pomaga klarowny układ tekstu, a także schematy, które ułatwiają zrozumienie omawianych problemów. Autorzy opracowali treść książki w sposób nowatorski i interdyscyplinarny. Poza kluczowy mi dla klasycznego prawa handlowego wątkami czytelnik odnajdzie w niej również kwestie będące przedmiotem innych gałęzi prawa. W publikacji przedstawiono: - prawo przedsiębiorców, zwłaszcza spółek handlowych, - prawo umów handlowych, - prawo rynku kapitałowego i papierów wartościowych. Książka jest przede wszystkim przeznaczona dla studentów. Zainteresuje również praktyków prawa i aplikantów.
Stan prawny na 1.02.2008 r. Niniejsza monografia wypełnia w polskiej literaturze lukę dotyczącą opracowań na temat prawnych aspektów pomocy społecznej. W książce porusza się kwestie związane z zakresem pojęcia pomocy społecznej, jej miejscem w systemie prawa oraz celami, zasadami i wartościami występującymi na gruncie tego prawa. Problematyka przedstawiona jest z perspektywy osoby ubiegającej się o świadczenie z pomocy społecznej. Kluczowe miejsce w pracy zajmuje zatem analiza zakresu podmiotowego prawa do pomocy społecznej oraz wymagań, jakie należy spełnić, aby takie świadczenie otrzymać. Dopełnienie stanowi prezentacja unormowań procesowych związanych z przyznaniem poszczególnych rodzajów świadczeń oraz organów uprawnionych do podejmowania działań w tym zakresie. Adresaci: Praca łączy teoretyczne rozważania - skierowane zarówno do specjalistów z omawianego zakresu, jak i studentów kierunków prawniczych oraz z zakresu pracy socjalnej - z praktycznymi analizami możliwymi do wykorzystania przez osoby zatrudnione w organach administracji publicznej oraz wymiaru sprawiedliwości, jest też dobrym punktem wyjścia do pogłębionej analizy poszczególnych instytucji pomocy społecznej.
Działalność w zakresie ochrony zdrowia narażona jest na wiele zagrożeń związanych nie tylko ze sferą medyczną, ale też ekonomiczną czy techniczno-informatyczną. Rozwiązanie problemów połączone z reakcją na pojawiające się zagrożenia, czyli skuteczne zarządzanie ryzykiem, stało się ważnym obszarem aktywności współczesnych menedżerów w instytucjach ochrony zdrowia. Brak działań minimalizujących to ryzyko prowadzi do utraty ciągłości funkcjonowania podmiotu lub konieczności ograniczania zakresu świadczonych usług a nawet czasowego zawieszenia działalności leczniczej. Książka omawia teoretyczne i praktyczne aspekty zarządzania ryzykiem w placówkach ochrony zdrowia, definiuje najbardziej charakterystyczne jego obszary (m.in. ryzyko zdrowotne, cybernetyczne, związane z ochroną danych osobowych) i szczegółowo wyjaśnia, na czym polegają działania zaradcze. Publikacja omawia także ogólne wytyczne systemu kontroli zarządczej oraz uregulowania normy ISO 31000:2018, będącej zbiorem założeń ramowych, procesów i zasad, których należy przestrzegać przy opracowywaniu i wdrażaniu procesu oceny ryzyka w każdej organizacji. Opracowanie zostało wzbogacone o przykładowy rejestr ryzyka i opis procesu przygotowywania raportu z realizacji celów, zadań oraz ryzyka w ramach kontroli zarządczej pochodzący z systemu wspierającego zarządzanie procesami, a także o wiele rysunków i tabel, które pozwolą lepiej zrozumieć omawiane zagadnienia i pokonać ewentualne trudności. Adresaci:Publikacja przeznaczona jest dla menedżerów instytucji opieki zdrowotnej, a także ekonomistów, finansistów i agencji rządowych. Zainteresuje również pracowników naukowych oraz studentów kierunków medycznych i zarządzania publicznego.
Nowelizacja KPC 2023 Publikacja omawia w sposób kompleksowy, a przy tym syntetyczny i przystępny zagadnienia z zakresu procedury cywilnej. Kwestie najbardziej istotne lub skomplikowane ilustrują grafiki w postaci tablic i schematów. Dodatkowo opracowanie zostało uzupełnione o wybrane orzecznictwo, kazusy, testy, wzory pism oraz przegląd literatury. Dzięki temu książka pozwala zarówno na przyswojenie wiedzy, jak i jej weryfikację oraz wgląd w praktyczne zastosowanie przepisów. Opracowanie uwzględnia najnowsze zmiany Kodeksu postępowania cywilnego, dotyczące m.in.:- przyspieszenia postępowań sądowych oraz ułatwienia stronom i pełnomocnikom kontaktu z sądem, doprecyzowania zasad tzw. doręczeń komorniczych oraz wprowadzenia nowych rozwiązań dotyczących planowania rozprawy i dokonywaniaprzez sąd niezbędnych pouczeń;- wszczęcia i prowadzenia egzekucji sądowej;- dostosowania polskiego prawa do unijnego rozporządzenia dotyczącego jurysdykcji, uznawania i wykonywania orzeczeń w sprawach małżeńskich;- wzmocnienia ochrony osób doznających przemocy oraz dostosowania krajowych regulacji do zobowiązań wynikających z tzw. Konwencji stambulskiej. Książka przeznaczona jest dla studentów wydziałów prawa i aplikantów zawodów prawniczych. Będzie także przydatnym narzędziem w codziennej pracy profesjonalnych pełnomocników, sędziów i komorników sądowych oraz przedstawicieli innych zawodów prawniczych.
Książka "Jak dobrać bezbłędnych pracowników" adresowana jest do pracodawców, kadrowców, specjalistów zarządzania zasobami ludzkimi, a także do studentów i wykładowców prawa, zarządzania, socjologii, ekonomii i psychologii. Opracowanie jest oryginalnym przewodnikiem po minimalizowaniu ryzyka osobowego. To pierwsza książka na polskim rynku, która w przystępny sposób opisuje zagadnienie ograniczania ryzyka osobowego. Zawiera omówienie wpływu najczęściej wykorzystywanych metod rekrutacji i wstępnej selekcji pracowników na właściwy dobór kadr. Przykłady "z życia" pozwalają zrozumieć skomplikowane konstrukcje prawne nie tylko teoretykom, ale i osobom zajmującym się doborem kadr w praktyce.
Stan prawny na 1.08.2009 r.Jest to pierwsza tak wszechstronna publikacja dotycząca problemów prawnych działalności banków spółdzielczych. W książce kompleksowo przedstawiona została skomplikowana problematyka tworzenia banków spółdzielczych, prowadzenia i zakończenia ich działalności, ale także kwestie nadzoru i kontroli nad bankami spółdzielczymi oraz zagadnienia form konsolidacji sektora banków spółdzielczych. Analizie poddane zostały regulacje prawne dotyczące zasad tworzenia i funkcjonowania banków spółdzielczych zarówno na podstawie przepisów szeroko pojętego prawa bankowego, jak i prawa spółdzielczego, a rozważania dotyczące poszczególnych rozwiązań prawnych przeprowadzone zostały z uwzględnieniem aktualnego orzecznictwa oraz stanowiska doktryny.